CROWD FUNDING
BORN TO BE HUMAN – BALI
Geef verstandelijk beperkte kinderen een toekomst
Doneren.
Geen gegevens gevonden
Kinderen met een verstandelijke beperking hebben geen plek in de Indonesische samenleving omdat de overheid de noodzaak niet erkent. Zij worden thuis vaak uit schaamte verstopt en worden uitgesloten van hun community omdat zij niets van waarde inbrengen.
Zonder vangnet, zonder alternatief, zonder toekomst. Zonder zorg.
In het najaar van 2022 start ik in samenwerking met stichting Sjaki-Tari-Us een innovatief onderwijsproject om onze kennis in te zetten op een plek op de wereld waar het harder nodig is dan we ons hier ooit kunnen voorstellen.
Met jouw donatie kan de school de deuren in 2023 volledig open houden en kan er in lokale gemeenschappen educatie aangeboden worden. De leerkrachten zullen door middel van intensieve training en coaching begeleidt worden om de kinderen de zorg te geven die ze nodig hebben.
Help ons met jouw donatie om dit te kunnen doen. De wereld verandert alleen als jij het mogelijk maakt.
30% van de totale opbrengst (ongeacht het bereiken van het streefbedrag) wordt gebruikt voor de inzet van externe zorgprofessionals, benodigde middelen & onkosten. De overige 70% wordt in de in de vorm van een directe donatie geschonken aan de stichting Sjaki Tari Us. Mocht er meer opgehaald worden dan het streefbedrag, zal het project in 2023 een vervolg krijgen.
Mijn eerste bezoek in een kort verhaal.
De taal van het hart
Mei 2022 | Bali, Indonesië | Als ik de drempel overstap kijken 62 paar ogen me nieuwsgierig aan. In keurige rijtjes zitten ze met een open blik en stralende ogen op de vloer van de aula. Wat overdonderd kijk ik terug. Ik vermoed dat ik een stuk zenuwachtiger ben om deze nieuwe zielen te ontmoeten dan andersom.
LEES VERDER
De reis naar het onbekende
Mijn reis om hier te komen was lang. Het gemis van degenen die ik achter me heb moeten laten is scherp en het vertrouwen in mijzelf is van vermoeidheid ver te zoeken. Ik heb de afgelopen jaren met heel mijn hart zorg geleverd maar onder de druk van de huidige tijd weet ik even niet meer of dat voldoende betekent. Ik heb wat ik kende achter me gelaten om weer te leren van het onbekende. Ik wist alleen niet dat dat zo eenzaam kon zijn.
Omdat ik me niet echt een houding weet te geven bekijk ik de leerkrachten bewonderend van een afstandje. Zonder gerichte opleiding, lijken zij intuïtief te weten wat deze kinderen nodig hebben. In plaats van methodieken, gebruiken zij hun hart. Dat blijkt precies het goede.
De vrijheid van een plek
Terwijl de rest van de leerlingen zit, beweegt een jongen zich ritmisch en dromerig door de ruimte en laat de wereld aan zich voorbij glijden. Dit is Okta. Hij is twaalf jaar, heeft autisme en is niet gezegend met de gave om te kunnen spreken. Sinds twee maanden heeft hij hier een plek.
Voor hem en de rest van deze kinderen is er behalve deze school, geen plek in de Indonesische samenleving. Geen plek op dagbesteding of woongroep omdat de overheid de noodzaak niet erkent. Voor deze kinderen is er geen plek in de community omdat ze niets van waarde inbrengen. Voor deze kinderen is er vaak geen plek thuis omdat zij uit schaamte verstopt worden.
Terwijl mijn ogen Okta door de ruimte volgen, glimlach ik om hoe hij ook hier de norm aan zijn laars lapt en zijn eigen plek op zijn eigen wijze invulling geeft. In tegenstelling tot mij lijkt hij de eenzaamheid van het anders-zijn niet te voelen, maar is hij blij met de vrijheid die hem hier gegeven wordt, om zich eindelijk anders te mogen gedragen.
De eenzame minderheid
Vaagjes word ik me bewust van de ongekende luxe dat dit de eerste keer is dat ik degene ben die onder de eenzame minderheid valt. Deze taal is de mijne niet, ik heb een huidskleur die anders is en ik ken de juiste goden niet. En toch zal dit gevoel van ongemak nooit in de buurt komen van de pijn van uitsluiting waar andere bevolkingsgroepen op deze wereld mee te maken hebben.
Ik ben westers en wit. Mijn IQ houdt zich braaf aan de opgelegde norm om mee te mogen doen in de maatschappij en ik ben opgegroeid in financiële zekerheid. Mijn lijf doet het naar behoren en ter geruststelling van de samenleving bleek ik als kers op de taart ook nog hetero. Ik zit gebakken. Mijn priviléges voor deze gekke wereld zijn bij mijn geboorte al samen met mij uit de baarmoeder gekomen zonder dat ik er iets voor heb hoeven doen.
Het grote verschil tussen mij en de prachtige kinderen voor me, is dat zij met geen van deze priviléges ter wereld zijn gekomen. Zij zijn belast met een zwaar gewicht van hun voorouders, Karma. Zij staan symbool voor de boetedoening van het kwaad en zouden ter wereld zijn gekomen om om de straf van eerdere generaties uit te zitten.
Terwijl verdriet mijn hart vult, bekijkt Okta me van een afstand. Op zijn eigen kenmerkende manier legt hij de ruimte af tot hij voor me staat. Zijn eerdere afwezigheid lijkt vervlogen en met een zachte alertheid kijkt hij me in de ogen. Langzaam pakt hij mijn handen en nestelt zich tegen me aan. Glimlachend kijken de leerkrachten toe hoe we elkaar zo snel gevonden hebben. Als er ergens een plek is waar we geaccepteerd worden voor wie we zijn, is het hier. En zonder dat we elkaars taal spraken, hebben Okta en ik elkaar precies gegeven wat we nodig hadden.
Priviléges van de ziel
Als ik in de lieve ogen van al deze bijzonderen zielen kijk, vraag ik me af waarom de wereld zo werkt. Waarom sluiten we de mensen die van nature de schoonheid bezitten om niet te oordelen over anderen, buiten? Precies díe mensen die niet leven vanuit macht, het woord racisme niet kennen, de liefde vinden waar het zich voordoet en ieder ander erom zullen omarmen. Degene die mij keer op keer met hun open hart verwelkomen.
Waarom zijn zij bij hun geboorte niet gezegend met de priviléges die ze verdienen?
Het leveren van liefde
Voor een salaris van tachtig euro per maand geven de leerkrachten hier hun ziel om voor deze kinderen te zorgen zonder ooit de erkenning te krijgen voor hun werk. Elke stuiver die hier binnen komt, zie je direct terug bij degene voor wie het bedoeld is. En toch lopen ze het risico dat deze bijzondere plek zonder onze hulp, de deuren zal moeten sluiten. Zonder vangnet, zonder alternatief, zonder toekomst. Zonder zorg.
Laten we er in ons land van leren. Alle protocollen, alle systemen, alle methodieken, alle afdelingen, alle instanties. Al dat geld. Als ik hier om me heen kijk, vraag ik me af waarom wij van de zorg, zoiets ingewikkelds hebben gemaakt. Laten we ons niet verliezen in de verschillende belangen, de bureaucratie en de regelgeving. Het enkele onbetaalbare en kostbaarste bezit wat we in de zorg te leveren hebben, is liefde. Daar is geen enkel systeem voor nodig, maar slechts een open hart.
Het dringt tot me door dat ons anders zijn, niet zo heel anders blijkt te zijn. Want de enige taal die hier gesproken wordt, is de taal van het hart. En als we bereid zijn diep in onszelf te zoeken, zal iedereen hem vloeiend spreken.
Aanleiding.
In het voorjaar van 2022 heb ik mijn hart laten raken aan een bezoek aan de stichting Sjaki-Tari-Us op Bali, Indonesië. Het drong tot me door dat hulp voor deze doelgroep op zo veel plekken op de wereld nog zo veel harder nodig is dan wij ooit kunnen bedenken.
Na de jaren van Covid en zonder enige ondersteuning van de overheid, verkeert de hulp aan kinderen met een verstandelijke beperking op Bali in een enorme crisis. Er is een gebrek aan geld en de zorg is afhankelijk van particuliere initiatieven en stichtingen om ondersteuning en een plek in de samenleving te krijgen. In de Balinese cultuur heerst er veel schaamte rondom de doelgroep en worden kinderen met een beperking veelal achter gesloten deuren gehouden.
Omdat iedereen een plek op deze wereld verdient en het op sommige plekken harder nodig is dan bij ons, bundelen we onze krachten en starten we in samenwerking met de organisatie Sjaki Tari Us in het najaar van 2022 een innovatietraject gericht op educatie, inclusie en emancipatie.
Het project.
In het najaar van 2022 start ik in samenwerking met stichting Sjaki-Tari-Us een innovatief onderwijsproject om onze kennis in te zetten en kinderen met een verstandelijke beperking een kans op perspectief te bieden.
De school
Sjaki-Tari-Us is een stichting die zich inzet voor educatie voor kinderen met een verstandelijke beperking op Bali, onder het motto; niet minder, maar anders begaafd. Zij hebben als doel om kennis en ervaring te delen met leerkrachten en ouders omtrent het begeleiden en opvoeden van kinderen en jong- volwassenen met een verstandelijke beperking op Bali.
Crisis
Na de (financiële) Covid crisis kan kan de school maar voor 50% open omdat anders niet genoeg geld is om in 2023 te kunnen blijven bestaan.
Dit betekent dat de kinderen nu slechts 2 à 3 halve dagen per week les en opvang hebben en de rest van de zorg komt op de schouders van de ouders te liggen, waar enige kennis vaak ontbreekt. Ook de leerkrachten moeten rondkomen met de helft van hun salaris en de professionalisering van het educatie aanbod komt stil te liggen.
Leerkrachten
Met een hart vol liefde voor de kinderen staan de leerkrachten te popelen om weer volledig aan de slag te kunnen en hebben zij hun volledige salaris ook hard nodig om hun eigen gezin te kunnen onderhouden.
Om een beeld te schetsen bedraagt het salaris van een junior leerkracht op fulltime basis is €80,- per maand. Voor een bijdrage van €1000,- kan één leerkracht een heel jaar betaald worden.
In oktober, november en december van 2022 zullen we door inzet van coaching, kennisoverdracht en financiële ondersteuning het educatie aanbod uitbreiden en verbeteren. Voor een duurzame innovatie wordt hierbij gebruik gemaakt van de Teach the Teacher-methode.
Als er meer wordt opgehaald dan het gestelde streefbedrag, zal het project in 2023 een vervolg krijgen.
Geen gegevens gevonden
30% van de opbrengst wordt gebruikt voor de inzet van externe zorgprofessionals, benodigde middelen & onkosten. De overige 70% wordt in de in de vorm van een directe donatie geschonken aan de stichting Sjaki Tari Us. De stichting is vrij om het gedoneerde bedrag in te zetten voor elk educatief doeleinde.
Doelstellingen.
educatie.
Innovatie en ontwikkeling op het gebied van zorginhoud en perspectief.
- Teach the teacher
- Kennisoverdracht
- Perspectief
- Sport & cultuur
Inclusie.
Creëren van bewustwording maatschappelijke rol van de doelgroep.
- Community building
- Gezinsbezoeken
- Creëren educatie mogelijkheden kansarme kinderen
- Participatie
emancipatie.
Versterken van de leidinggevende rol van de vrouw.
- Coaching & empowerment
- Professionalisering
- Teamontwikkeling
Samenwerking & sponsoring.
Om een zo groot mogelijk verschil te maken voor zij die het het hardste nodig hebben, ben ik natuurlijk altijd opzoek naar mooie initiatieven, samenwerkingen en ideeën om dit project uit te kunnen breiden en meer zichtbaarheid te geven.
Heb je een goed idee, wil je een artikel publiceren of wil je je als organisatie aan dit project verbinden? Neem dan even contact met me op!
Mocht je een mooie investering willen doen, krijg je natuurlijk ook een eervolle vermelding als sponsor!